Hoppa till sidans innehåll

7. Tidsbegränsat spel


Gällande från 15 oktober 2016.

I det fall tidsbegränsat spel används finns två modeller som kan användas, den ena när antalet omgångar kan variera, den andra när antalet omgångar är förutbestämt.

7.1 Varierande antal omgångar

Vid tidsbegränsat spel där antal omgångar tillåts variera ska en signal ljuda efter tidpunkten nedan beroende på antal omgångar som ska vara det maximala antalet. Lagen spelar då klart pågående omgång och därefter ytterligare två omgångar.

Omgång anses påbörjad när sista stenen spelats i föregående omgång spelats och samtliga stenar stannat eller är ur spel. Även begärd “avstådd sista sten” skall räknas som om den stannat i omgången. Eventuell mätning är inte en del av omgången.

  1. Vid spel i maximalt 10 omgångar ska signalen ljuda efter 1 timme och 50 minuter.

  2. Vid spel i maximalt 9 omgångar ska signalen ljuda efter 1 timme och 35 minuter.

  3. Vid spel i maximalt 8 omgångar ska signalen ljuda efter 1 timme och 20 minuter.

Exakt tid är när signalen börjar ljuda

7.2 Fast antal omgångar

  1. Vid spel i tio omgångar ska lagen tilldelas 38 minuters tänketid vardera. Vid spel i åtta omgångar ska lagen tilldelas 30 minuter vardera. I mixed dubbel tilldelas lagen vid spel i åtta omgångar 22 minuter vardera. Irullstolscurling tilldelas lagen vid spel i åtta omgångar 36 minuter.

  2. Vid kortare matcher ska denna tid reduceras med 3 minuter och 45 sekunder per omgång utom i mixed dubbel där tiden reduceras med 2 minuter och 45 sekunder och i rullstolscurling där tiden reduceras med 4 minuter och 30 sekunder. 
    Detta är också den tid som ska dras ifrån om matchen förkortas på grund av för sen ankomst eller liknande.

  3. Spelklockan måste vara synlig för både spelarna och coachen i varje lag.

  4. När extra omgångar spelas nollställs klockan inför varje omgång och lagen tilldelas 4 minuter och 30 sekunders tänketid vardera utom i mixed dubbel där lagen tilldelas 3 minuter vardera och i rullstolscurling där lagen tilldelas 6 minuter vardera.

  5. Spelklockan i varje omgång startas när följande kriterier är uppfyllda för andrastenen i en omgång:
    • Första stenen har stannat eller passerat baklinjen på banan och
    • stenar som flyttats på grund av ett regelbrott ifrån det spelande laget återplacerats och
    • spelytan är tillgänglig för motståndarlaget genom att kaptenen förflyttat sig bakom boet och
    • soparna gått till sidan av banan.

  6. När alla kriterier i punkt 5 är uppfyllda, så blir motståndarlaget det spelande laget och dess klocka startar och går tills stenen passerat teelinjen på den sida utspelet sker.

  7. Om det lag som inte spelar bryter mot reglerna så att stenar måste återplaceras så ska deras match klocka startas och det spelande lagets klocka stoppas.

  8. Om stenar måste återplaceras på grund av en yttre händelse ska båda lagens klockor stoppas.

  9. Ett lag får endast spela sin sten när lagets spelklocka går. Om laget spelar sin sten när klockan inte går ska deras klocka starta och gå under tiden som stenar återplaceras och laget spelar om sin sten.

  10. Båda lagens klockor stannar när omgångens sista sten och de stenar den påverkar stannar eller då spelstenen passerat baklinjen. När lagen kommit överens om poängen eller efter att mätning skett börjar en paus mellan omgångarna.

  11. Längden på denna kan variera på grund av krav ifrån TV och liknande men längden meddelas lagen av domaren innan match om den skiljer sig från normalfallet.

  12. Normalt är pausen mellan omgångarna en minut och laget får inte överlägga med coachen eller femtespelaren under den tiden. Efter halva matchen är pausen fem minuter lång.

  13. Vid denna paus får laget överlägga med coachen och femtespelaren.

  14. Båda lagens klockor stannas om domaren ingriper.

  15. Lagen eller domaren kan begära en teknisk time-out för att ge domaren tid att göra en bedömning, en mätning eller för att man ska kunna hantera en oförutsedd händelse. Båda lagens klockor ska stannas under tiden för den tekniska time-out:en.

  16. Om en spelare tillåts spela om en sten bestämmer domaren hur mycket tid som ska återplaceras till lagets speltid.

  17. Om en omgång behöver spelas om ska klockorna återställas till de tider som gällde inför den föregående omgången.

  18. Om en domare bedömer att laget på ett onödigt sätt försenar spelet, meddelar domaren kaptenen i det spelande laget och om laget inte spelat sin sten inom 45 sekunder efter detta tas stenen ur spel omedelbart.

  19. Laget måste slutföra matchen inom den stipulerade tiden annars förloras matchen oavsett den aktuella ställningen. Om lagets sista sten i matchen passerat teelinjen på den sida utspelet sker innan tiden tar slut ska stenen anses ha spelats i tid.

  20. Se även kapitel 9.1. Klockan ska stannas under den tid det tar för coachen att ta sig fram till laget. Domaren ska se till att detta sker utan onödigt dröjsmål. När coachen har fått kontakt med laget ska klockan startas igen.

mallar_o_dokument_550pxl

> LADDA NER GRATIS PROGRAMVARA – CURLTIME (WCF)

> INSTRUKTIONER FÖR CURLTIME (WCF)

> PROTOKOLL TIDTAGNING (WCF)

 

 

 

 

Uppdaterad: 2017-03-18 17:49
Skribent: Tävlingsutskottet
Epost: This is a mailto link

Följ oss i sociala medier

 


 Partners

 


Partners landslag

Postadress:
Svenska Curlingförbundet
Rinkebyvägen 6
182 36 Danderyd

Kontakt:
Tel: 08-683 30 15
E-post: This is a mailto link

Se all info