Hoppa till sidans innehåll

Digitala möten som inspirerar

31 MAR 2020 08:47
De senaste veckorna har vi startat dialoger med och mellan olika klubbar i olika konstellationer. Vi har precis börjat och redan nu, vill jag ta tillfället i akt och dela några lärdomar och fantastiska exempel på föreningsverksamhet vi tagit del av.
  • Uppdaterad: 31 MAR 2020 08:47

Det har nu gått ett par veckor sedan alla tävlingar ställdes in och klubb efter klubb meddelade att de avslutar sin verksamhet för säsongen. De som inte avslutat, har kraftigt minskad verksamhet och konsekvenserna kommer att leva med idrotten under en lång tid framöver.

På förbundet har vi använt tiden utan tävlingar till möten. För det vi kan göra – ska vi såklart göra även om annat ställts in!

Tio föreningar, fördelade på två tillfällen har lärt sig mer om hur Facebook kan användas för att bättre nå ut med budskap till olika målgrupper, med hjälp av vår digitala byrå Digiwise. Vi har haft genomgångar av utbildningsprogram och träningsmaterial och framförallt har vi börjat med något som verkligen är inspirerande och det är utbyten mellan klubbar.

Än så länge har vi genomfört två utbyten och jag vågar påstå att redan nu har det spridits en hel del inspiration. Både för oss som förbund och för de klubbar som varit med. Det är helt enkelt så, att det händer något när vi har tid att prata med varandra.

Först ut var diskussioner om medlemsfrågor för klubbar som har cirka 100 - 150 medlemmar. Umeå, Kristinehamn och Stocksund deltog och vi lärde oss en hel del. Umeå har motverkat medlemstapp genom att öka antalet klubbaktiviteter. Mest framgångsrikt är klubbkvällar med lottade lag och mixed-dubbelspel. De har också startat organiserade träningstillfällen för sina medlemmar varje vecka. Populärast är taktikträning men även teknikträningen är otroligt uppskattad och värdefull för de som deltar. Olle Karlsson berättar att det inte bara utvecklar medlemmarnas spel utan också klubbsammanhållningen.

Kristinehamn är i desperat behov av en ny hall, men har fortfarande så många som vill spela att de inte kan ta emot fler på sina två banor när de har seriespel som är igång hela tre kvällar i veckan, med tre matchstarter varje kväll. 

Mötet med klubbar som spelar i ishall var utan tvekan lika intressant och några av de absolut bästa tipsen för Prova på och nybörjarrekrytering får vi från Nyköpings Curlingklubb. Klubben har cirka 30 medlemmar som spelar en kväll i veckan. En kväll då de först får hacka is från sina stenar, innan de kan börja curla (många av oss som spelar i curlinghallar har ingen aning om hur bortskämda vi är).

Den här föreningen har under senaste säsongen rekryterat 2 - 3 curlare från varje Prova på eller företagsaktivitet som de arrangerar. Tänk er de siffrorna!? Hur många Prova på har vi gemensamt i landet varje år? 

Hur har de lyckats?

Framgången verkar ha en rad orsaker. Den enklaste lösningen är 100-kortet. Alla som provar curling, får erbjudande att köpa ett kort för 100 kronor som ger deltagaren möjlighet att spela ytterligare fyra tillfällen. Och kanske är det nyckeln. Det är billigt, men fortfarande något man betalar för och därmed verkar mer benägen att utnyttja. De som sedan spelar fyra gånger, de vill fortsätta och blir då en del av klubben. Görgen i Luleå har liknande erfarenheter. När de erbjuder gratis Prova På, får de inga nya medlemmar.  Men erbjudande att köpa presentkort till en nybörjarkurs får personer att komma tillbaka.

Nästa nyckel till Nyköpings framgång är instruktörerna. De har alltid två instruktörer per bana. Detta skiljer sig nog från hur många av oss andra har arbetat tidigare. En instruktör per bana gissar jag är standard och inte helt ovanligt att instruktören har fler banor att ansvara över. I Nyköping har de alltså en instruktör i boet och en vid hacket. En instruktör på fyra eller max fem deltagare. Det ger förutsättning att varje deltagare blir sedd och varje deltagare får möjlighet att fråga och lära.

Kjell beskriver en föreningskultur där det är självklart att hjälpa till och medlemmarna tycker det är roligt. En sådan föreningskultur bygger naturligtvis inte sig självt. Det skulle möjligtvis kunna vara en blandning av att klubbens alla medlemmar ses och fikar varje vecka innan spelet och sedan det där med att hacka isen av stenarna först.

Kanske kan det vara så att just när medlemmarna behöver jobba mer för att få spela curling, så uppskattar man det också extra och det bidrar till kulturen.

En sak är i alla fall säker. Nyköping gör något som funkar och vi är många som kan lära oss av det. 

Nu ser vi fram emot en ny vecka med nya möten. Du hittar hela utbudet på curling.se i >UTBILDNINGSKALENDERN

 

Skribent: Sara Carlsson
Epost: This is a mailto link

Följ oss i sociala medier

  


Partners till
Svensk Curling


 

 

Postadress:
Svenska Curlingförbundet
Rinkebyvägen 6
182 36 Danderyd

Kontakt:
Tel: 086833015
E-post: This is a mailto link

Se all info