Gå till innehåll
Svenska Curlingförbundet
Svenska Curlingförbundet

Curlingmärken

Nu finns det färdighetsprov för curlare i form av curlingmärken. Märkena finns i fem olika steg.

Kontakta oss för att beställa märken till din klubb. De kostar 50 kronor styck. Sök bidrag via Projektstöd.

Färdighetsprov för steg 1: Slajdaren

Syfte: Balans och linje i slajden.

Kriterier för godkänt

  • Slajdfoten är platt på isen
  • Höften är öppnad så att slajdfoten och knät pekar något utåt.
  • Slajdfoten är mitt under kroppen
  • Bakre foten pekar inåt eller rakt bak.

Uppgifter

Spelaren börjar med att sitta i en stabil slajdposition längst med sargen och drar sig fram och tillbaka tre gånger utan att byta position.

Spelaren kan bli dragen med en kvast från hacket till halva banan. Spelaren sitter i slajdposition utan att dra in bakre benet.

Spelaren kan glida fram och tillbaka över hela banan utan kvast och gör Flygplanet två gånger under vägen.

Spelaren kan slajda i samma position fram till tee och pricka en mugg eller ett gosedjur som står på teelinjen med sin glidfot. Övningen görs utan kvast, men det är tillåtet att ha händer i isen.

Spelaren kan slajda fram till en hink vid framsidan av boet och kasta/lägga en boll eller en ärtpåse i hinken. Upprepas 3 gånger.

Färdighetsprov för steg 2: Spelaren

Syfte: Balans i slajden, tajming i frånskjutet, linje och släpp.

Kriterier för godkänt

  • Foten är platt på isen
  • Höften är öppnat så slajdfoten och knät pekar något utåt.
  • Slajdfoten är mitt under kroppen.
  • Bakre foten pekar inåt eller rakt bak.
  • Spelaren klarar av ramsan för tajming.
  • Släppa både inhand och outhand med 2-3 varvs rotation på stenen.

Uppgifter

Spelaren kan visa upp följande rörelser på hack i jämn takt, samtidigt som hen säger tajmingramsan högt:

"Lyft höften, sten bakåt, fot bakåt, pausa, sten framåt, fot framåt, slajda."

Spelaren kan slajda fram till hake samtidigt som hen balanserar en ärtpåse på huvudet.
Spelaren kan plocka upp fyra muggar under tiden som hen slajdar fram till hake. Muggarna ställs så att två tas med vänster och två med höger.

Spelaren kan slajda med sten genom två portar av koner eller stenar. En vid tee och en vid framkant.
Spelaren kan slajda med sten och släpp både inhand och outhand. Stenen ska gå genom en port efter släppet. (Samma port som förra övningen, men något längre fram. Anpassa avståndet efter var släppet sker).

Färdighetsprov för steg 3: Soparen

Syfte: Sopa på ett säkert sätt och kommunicera farten.

Kriterier för godkänt

  • Soparen kan visa upp en bra stegisättning där minst en fot är på tå och utanför höfterna i linje.
  • Kunna sopa med öppen fattning - (vänster hand nederst för spelaren som går på höger sida om stenen).
  • Kommunicerar fart minst tre gånger under stenens gång.

Uppgifter

Soparna kan sätta kvasten mot sargen och fatta ett grepp där soparens huvud är över kvastens huvud. Båda fötterna ska vara längre ut än höften och minst en fot är på tå. Soparen visar sedan upp stegisättning genom att “Gå på stället som att du sopar” i minst 30 sekunder.

Soparen kan sopa en dragning över hela banan med öppen fattning.
Soparen kan sopa en till dragning och ropa ut en fart på stenen, minst tre gånger under dragningen. Först en grov indikation direkt vid släpp (hård eller lös), sedan en mer specifik i mitten av banan, samt igen vid bortre hoglinjen. (Att soparen har rätt, är av mindre betydelse).

Färdighetsprov för steg 4: Skippern.

Syfte: Att kunna förklara och förstå grundläggande taktik.

Kriterier för godkänt

  • Spelaren är medveten om grundläggande taktik när laget behöver ta två poäng.
  • Spelaren är medveten om grundläggande taktik när de leder och när de har sista sten i en jämn match.
  • Spelaren är medveten om grundläggande taktik när de behöver stjäla.
  • Spelaren har en medvetenhet om grunderna i marginaltänk.

Uppgifter

Spela tärningsspelet, 4 omgångar. Båda lagen har en tärning och får placera ut sina stenar utefter hur bra de slår på tärningen. Först bestämmer de vad de vill göra och sedan slår de tärningen. En 6:a är en helt perfekt sten. En etta är en riktigt dålig miss. Spela omgångarna efter följande situationer:
Spela en sista omgång där laget med sista sten ligger under med två poäng.
Byt så att laget med sista sten, nu börjar.
Spela en sista omgång där det står lika.
Byt vem som har sista stenen.
Det går fint att spela två och två.

Färdighetsprov för steg 5: Curlaren

Syfte: Ökad förståelse för spelets taktik och lagets samarbete.

Kriterier för godkänt

  • Samtliga spelare ger beröm till sina medspelare minst en gång varje omgång.
  • Samtliga spelare ger minst en high-five till varje medspelare varje omgång.
  • Soparna ropar farten minst tre gånger under varje sten.
  • Skippern ber första spelaren att lägga minst en guard i de två första omgångarna. (Center eller corner beroende på sista sten).

Uppgifter

Dela in i lag. (Det är okej att möta ledare, spela mot sig själva, eller att ledaren placerar ut stenar som motståndare.)
Spela en Kids-match efter följande förutsättningar:
Omgång 1: Vanlig curling.
Omgång 2: Vanlig curling.
Omgång 3: Inga utslagningar.
Omgång 4: Alla stenar i boet ger poäng. Båda lagen får poäng för det antal stenar som de har i boet vid omgångens slut.
Rotera positioner i varje omgång. Låt det vara frivilligt att räkna poäng.

Publicerad: 2022-12-20