Lär känna Svensk Curlings största supporter!
Om du följer svensk curling eller våra landslag i sociala media så känner du troligtvis igen namnet Micha Ella. Boende i San Diego och ursprungligen från Filippinerna är hon, ganska oväntat, men utan tvekan svensk curlings allra största supporter.
Vi har intervjuat Micha för att lära känna henne och få veta mer om hur hon börjat älska curling och varför hon beslutat sig för att dedikera sig till just svensk curling. Hon har också berättat om hur det är att vara ett superfan till en sport som inte är van den typen av uppmärksamhet, samt bidragit med sina tankar gällande hur curling kan attrahera fler fans i hennes kaliber.
Vem är Micha Ella?
Micha är bosatt i San Diego, jobbar med administration och har en bakgrund inom marknadsföring mot ungdomar och genom sociala medier. Hon hittade till curlingen under OS 2018 och fastnade omedelbart för idrotten.
Som filippinsk kvinna uppväxt i Södra Kalifornien, såg jag inte curling så ofta, bara när det dök upp på TV under OS. Det var först under säsongen 2017-2018 som jag verkligen började titta på curling, främst efter jag introducerades till det amerikanska mixed dubbel-laget som marknadsförde sporten på TV.
Hur det började
Det var OS 2018 som var starten, där Micha tittade för att heja fram de amerikanska lagen. Intresset för lag Edin började i samband med finalen och har nu utvecklats till att följa och stötta samtliga svenska curlare som tävlar internationellt och även många nationella lag.
De flesta som vet vem jag är tänker på mig som Niklas Edins största fan, eftersom de ser i sociala media vad jag delar, skriver och brukar ha på mig. De tar ofta för givet att jag var hjärtekrossad när Sverige förlorade finalen 2018. Det stämmer inte. Jag bor i USA och hejade såklart på USA.
Under OS-finalen 2018 följde jag Devin Heroux’s (journalist för CBC) rapportering och jag läste även en artikel av honom i New York Times Länk till annan webbplats. som gjorde mig nyfiken på lag Edin. Ju mer jag läste desto mer blev jag nyfiken på laget och på curlingen i Sverige.
Nyfikenheten i kombination med att lag Hasselborg vann guldet på damsidan ledde Micha vidare i sökande om svenska curlinglag och curlingen i Sverige.
Jag började följa de svenska lagen mer och jag blev snart manisk vilket är helt i linje med min personlighet och hur jag alltid engagerar mig när det är något jag gillar. Jag började titta på gamla matcher, följa lagen i sociala media och googlade till mig all information jag kunde hitta.
Så Micha började följa lag Edin, lag Hasselborg och Svensk Curling efter OS 2018. Efter att ha tittat på en rad gamla matcher blev hon fast besluten att de svenska lagen var de bästa i världen. När hon sedan vann en tävling i sociala media och fick en signerad tröja från Lag Edin efter VM 2018 var det avgjort.
My transformation into a full-fledged super major hardcore Swedish Curling fangirl was completed.
Att vara fangirl, enligt Micha
Med en bakgrund inom Cosplay och Comic-Con samt cheerleading, har tillägget av sport och curling skapat en kombination där hela personligheten får plats.
Med en naturlig tävlingsinstinkt i kombination med en uppväxt där jag förväntades prestera på topp har jag utvecklat inställningen: Go big or go home! Jag applicerar det på precis allt jag gör.
Det har inneburit en hel del uppoffringar, särskilt gällande sömn, på grund av tidsskillnaden när det spelas i Europa.
Jag har spenderat massor av tid, pengar och ansträngning på att vara den bästa fangirl jag någonsin kan vara. Jag tänker att, om det är värt att göra, då är det värt att göra det riktigt ordentligt.
Under det VM som följde efter OS 2018, publicerade Micha hela 70 instagram inlägg och mängder twitterinlägg gällande lag Edins jakt på guldet. Hon har en stor samling autografer och curlingkläder, men den signerade tröjan från VM 2018 toppar allt som finns i samlingen.
Att vara ett curlingfan med det lilla extra, inkluderar såklart även utklädnader i sann Cosplay-anda. Inför VM i Las Vegas hade Micha utvecklat en hel garderobssektion med Sverige-outfits som räckte till att ha en unik vid varje matchpass under hela mästerskapet.
Hon klädde även ut sig till Devin Heroux i hotellobbyn, eftersom han haft ett så stort inflytande på hennes upptäckt av curling. Som tillägg till detta fanns en hel resväska i packningen med andra outfits inom diverse popkultur som hon inte ens hann använda.
“So many outfits, so little time and only one body.”
Hur är det att vara en curlingsupporter?
Micha beskriver sin utveckling till och sitt liv som curlingsupporter som en stor källa till glädje. Precis som att engagera sig i en serie eller film har hon haft mycket roligt gällande sina efterforskningar av svenska lag och genom att följa dem under säsongen. Hon berättar också om hur hon upplevt att curlingen inte varit vana vid fans som henne och att det har tagit tid för henne att bli accepterad och uppskattad.
Särskilt utanför Kanada är det väldigt ovanligt att människor engagerar sig på den här nivån i curling. Några kanadensiska teams har fangrupper som liknar mig som exempelvis The Gushue Girls och de tas emot mycket väl när de stöttar lagen. Jag har märkt att när personer träffar mig personligen eller stöter på mig i sociala media så uppfattas jag lätt som lite galen eller som något av en stalker.
Hon nämner också att hon upplever att kulturen är annorlunda bland curlare utanför USA och Kanada, att det inte till samma utsträckning finns en vana att interagera med fans, att sprida sin personlighet via sociala media och dela sina liv genom att engagera fans på det personliga sättet. Samtidigt nämner hon hur det finns en möjlighet att komma närmre curlare än idrottare eller kändisar från andra branscher.
Exempelvis så svarar lag Edin på meddelanden och jag kan ha kontakt med dem, eller sitta vid ett middagsbord med John Shuster, vilket jag gjorde vid invigningen av Södra Kaliforniens Curling Center. Det hade jag aldrig kunnat göra om det var någon stor basketstjärna eller TV-stjärna som jag följde.
Nyckeln till att engagera fler fans
Curling som idrott, behöver överlag göra ett arbete för att attrahera yngre målgrupper och kommunicera på ett modernt sätt, i de plattformar där målgruppen finns.
Under den korta tid som jag har varit involverad i curling har jag märkt att sporten har svårt att rekrytera tillräckligt många och även att behålla sina medlemmar. Särskilt under pandemin tycker jag detta har blivit tydligt och även i Kanada där sporten alltid varit som störst, blir curlingspelare och fans äldre och äldre. Några klubbar har fått stänga och många har svårt att attrahera yngre.
Svensk Curling har ju några av världens mest framgångsrika lag, men fortfarande en ganska liten medlemsbas. Ni skulle verkligen ha glädje av fler fans som mig, som hjälper till att dra uppmärksamhet till sporten och stöttar lagen.
Med bakgrunden i just marknadsföring och erfarenheter därifrån av sociala media, vill Micha poängtera vikten av att rapportera live om det som händer här och nu, samt vara snabb på att dela saker som har lätt att bli virala och även våga vara personlig.
Även om vi inom curlingen saknar stora grupper i dagsläget, som klär ut sig och reser världen runt för att heja på lagen så påstår hon att det finns stora möjligheter att bli några fler
Det är så viktigt att bibehålla en närvaro i sociala medier som förstärker varumärket, rimmar väl med vad befintliga fans vill ha och även attraherar både nya fans och sponsorer.
Innehållet behöver vara genuint och autentiskt för att få organisk spridning. Curlingfans är väldigt observanta och vi pratar med varandra. Vi märker såklart om något inlägg känns påtvingat eller om det är naturligt. Med det sagt, är det såklart inget fel på samarbeten eller att omfamna vissa populära memes.
Ser du Micha i sociala medier under herr-VM som startar nu på lördag? Gilla, kommentera och följ för att haka på hennes hejarklack!
(Passa även på att säga grattis då hon fyller år samma dag som VM startar)
Publicerad: 2023-03-30